JobBootcamp

De basis van de gespreksvaardigheden

juli 4, 2013

We beginnen met de basis vaardigheden die je helpen om een goed en degelijk sollicitatiegesprek te kunnen voeren. Met deze vaardigheden kun je jezelf goed presenteren en voorkom je dat in valkuilen stapt. We beginnen met een oefening en bouwen deze uit met de 5 tips, waardoor je je eigen vorderingen kunt volgen. Let op een sollicitatiegesprek is ook jouw moment om vragen te stellen om een goed beeld te kunnen scheppen van de functie en het bedrijf.

Oefening

Voor deze oefening heb je een gesprekspartner nodig, een vacaturetekst en de omschrijving van een bedrijf. Zorg dat je tegenspeler de interviewer is, en dat deze goed is geïnformeerd over de vacature en het bedrijf.
Neem het gesprek op en bekijk de video na afloop terug en let op:

  1. Je lichaamstaal
    Zit je ontspannen? Roept je houding geen vraagtekens op? Neem je een actieve houding aan? Kijk je de gesprekspartner aan?
  2. Hoe komen je antwoorden over?
    Val je niet stil? Ben je niet te zenuwachtig? Klopt je verhaal? Is er een rode lijn te ontdekken in je verhaal?
  3. LSD: Luisteren samenvatten en doorvragen.
    Het gaat er om dat je goed luistert, de essentie uit de vraag haalt en als het niet helemaal duidelijk is even doorvragen op die onduidelijkheid.
  4. STAR methodiek:
    Deze methode wordt veel gebruikt door interviewers vanwege de structuur en de gebleken effectiviteit. De methode werkt als volgt:
    Situatie: Beschrijf een situatie waaruit blijkt dat je … .
    Taak: Welke taken had je in de beschreven situatie?
    Actie: Welke activiteiten heb je ontplooid om je taken te realiseren en hoe deed je dat?
    Resultaat: Wat was het resultaat van je activiteiten?
  5. Vraagsoorten:
    De open en gesloten vragen.
    De open vragen bieden je een kans om jouw antwoord te geven, gesloten vragen nodigen niet zo uit tot het vertellen van een verhaal.
    De tussenvariant, de half open vragen.
    Dit zijn vragen waarop je opties krijgt en beginnen meestal met “Vind je ook niet dat…?” Dit zijn vragen die veelal suggestief zijn, let hier voor op.
    De cocktails waarin er meerdere vragen tegelijkertijd worden gesteld.
    Dit soort vragen zorgen ervoor dat jij in verwarring kunt raken. Probeer de vragen afzonderlijk te beantwoorden door te beginnen met de opsomming van de vragen.
    Gedragsgerichte vragen zijn gericht op het ontdekken van jouw gedrag in bepaalde situaties.
    Bijvoorbeeld: “Vertelt u eens iets over uw tot nu toe moeilijkste klant, hoe heeft u deze benaderd?
    De hypothetische vraag waarop jij aangeeft hoe je om zou gaan met de hypothetische situatie.
    Bijvoorbeeld: “Hoe zou u onze klant te woord staan als deze een zeer lastig is?

Na je analyse van het gesprek, bedenk je samen met je gesprekspartner wat er beter kan, en probeer het nogmaals.

Blijf werken aan jezelf totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt. Hulp nodig? We helpen je graag verder met onze gesprekstraining!

Dit is deel 3 uit een serie van 4 artikelen over het voeren van sollicitatiegesprekken. In deel 4 gaan we aan de slag met gesprekstechnieken voor gevorderden.

Wil je weten hoe je echt een overtuigend sollicitatiegesprek voert? Of wil je een aankomend gesprek graag oefenen en voorbereiden met een van onze trainers? Bekijk dan de training “Het Sollicitatiegesprek” of een van onze andere sollicitatietrainingen.
Volg:
JobBootcamp | Lange Nieuwstraat 105 | 3512 PG Utrecht | tel. 030-227 03 96 | mail. info@jobbootcamp.nl