JobBootcamp

Wat voor kleuren gebruik jij bij je sollicitatie?

juni 29, 2015

Zomaar een dag… Je loopt door de supermarkt en tuurt langs de rekken met producten. Je herkent direct de blauwe verpakking van je favoriete A-merk en legt het in je mandje. Terwijl je de parkeerplaats oploopt, scheurt er een gele cabrio voorbij waardoor je bijna tegen een voorbijganger botst. Na aankomst op een verjaardagsfeestje valt je oog direct op een dame in een rode jurk. Ze schaterlacht rijkelijk en je draait je in haar richting om kennis te maken. Tijdens een wandeling terug door het park zie je van ver de bloesems al bloeien. Veel insecten vliegen van bloem naar bloem.

Natuur

De natuur gebruikt kleur al eeuwen om op te vallen en aandacht te trekken van de juiste organismen. In ons dagelijks leven is het niet anders. Elk jaar worden miljarden besteed aan het ontwerpen van producten, verpakkingen, reclames en logo’s. Allemaal om jouw aandacht te trekken en daarmee de verkoop op te schroeven. Hierbij is het belangrijk dat het kleurgebruik past bij het te promoten product. Een mooi voorbeeld hiervan is McDonalds. Eerst gebruikte ze bewust een gele ‘M’ op een rode achtergrond, omdat je na een snelle hap direct weer door kunt gaan. Tegenwoordig wil McDonalds vooral laten zien dat je bij hen ook gezond kunt eten en staat de gele ‘M’ voortaan (bewust) op een groen vlak.

Kleuren en hun betekenis

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat kleur iets met mensen doet. Zo ervaren kinderen positieve emoties wanneer ze lichte tinten zien en hebben ze negatieve gevoelens bij donkere kleuren. Ook is gebleken dat een intensere kleur als meer activerend wordt ervaren. Hieronder staan de gemiddelde effecten van kleur op emoties op een rij:

Blauw: Zeker, kalmerend, veilig en loyaal
Groen: Ontspannend, natuurlijk, comfortabel en rustig
Geel: Energiek, positief, fris en geluk
Oranje: Vrolijkheid, passie, enthousiasme en creativiteit
Rood: Actief, sterk, intens en passie
Wit: Onschuld en vrede maar ook eenzaamheid
Zwart: Krachtig maar ook negatief

Welke kleuren gebruik jij?

Welke producten gebruik jij om jezelf bij werkgevers onder de aandacht te brengen? Wanneer je weet waar je voor staat kun je dit op verschillende manieren uitdragen. Zo kun je bijvoorbeeld een huisstijl toepassen op je motivatiebrief. Pas je dezelfde kleurstijl toe op je CV, dan valt het gegarandeerd op bij de werkgever. Bovendien ondersteunt het kleurgebruik de inhoud van je CV. Maak ook een eigen visitekaartje, wat je na een netwerkgesprek uit kunt delen. En vergeet de online mogelijkheden natuurlijk niet. Zo kun je op LinkedIn (achtergrond)foto’s, filmpjes of presentaties toevoegen aan je profiel. En tot slot, wat trek jij aan naar dat sollicitatiegesprek? Je eerste indruk kan in 33 procent van je gesprekken doorslaggevend zijn voor de recruiter.

Kortom, hoog tijd om jezelf eens onder de loep te nemen en te bepalen welke kleurcombinatie jou het beste laat zien. Maak je eigen merk sterk én herkenbaar, dan krijgen mensen wat ze verwachten. Dus nu blijft de vraag: Beken jij jouw kleuren?


Danique van Laarhoven

danique
Danique is een ervaren trainer binnen JobBootcamp en ze heeft als haar specialisatie sollicitatie- en communicatievaardigheden. Als afgestudeerd sociaal psycholoog heeft Danique als geen ander kennis van wat gedrag en houding met mensen doen. Zowel van de zender als van de ontvanger. Leer Danique kennen in haar passie en zij leert jou nog meer.


Volg:
JobBootcamp | Lange Nieuwstraat 105 | 3512 PG Utrecht | tel. 030-227 03 96 | mail. info@jobbootcamp.nl