Je professional headline op LinkedIn: “Vul het zelf maar in!”

Je bent lekker bezig met het uitbreiden van je connecties op LinkedIn maar nu wil je jouw netwerk ook wat leesvoer geven. Dan moet je aan de slag met je profielinhoud. Je LinkedIn pagina moet persoonlijk en uniek zijn. Je wilt graag laten zien wie je bent om zo de klik te vinden met het juiste bedrijf. Er zijn een aantal plekken in je profiel waar je inhoud aan kan (of eigenlijk moet) geven. In deze blog behandel ik twee onderdelen waarin je jezelf persoonlijke kan voorstellen; je headline en je profielschets.
Jouw persoonlijke headline
Dit is de regel onder je naam. Hierin zetten veel mensen hun huidige functietitel neer. Ga je in jouw omgeving om je heen kijken dan zal je vaak ‘student’ zien staan in de headline. Veel mensen hebben een vrij standaard headline. Mijn advies: laat je creativiteit hier op los. Zorg dat je eruit springt. Dit is het eerste wat mensen van je zien als je voorbij komt in de zoekresultaten. Dus zeg wat je doet maar maak het ook persoonlijk. Vertel wat over wat je doet buiten het werk om. Een leuk voorbeeld uit mijn eigen netwerk is deze:
Je ziet dat Marijn veel meer in het oog springt dan wanneer hij simpelweg vertelt een webdeveloper te zijn. Je krijgt door die persoonlijke twist meteen een completer beeld van Marijn, omdat hij zegt wat hij graag doet. Nog steeds zal Marijn hoger in de zoekresultaten komen wanneer recruiters gaan zoeken. Waarom? Omdat hij ook benoemd wat hij doet (leraar en ux-designer). Je headline moet een weerspiegeling van jezelf zijn, aangevuld met termen waar recruiters op zoeken. Dus zeg waar je mee bezig bent! Benoem wat je doet maar sluit af met een unieke draai. Naast bijvoorbeeld psychologie student ben je ook wereldverbeteraar in opleiding! Durf uniek te zijn in je headline.
Je profielschets
Of ‘samenvatting’ zoals LinkedIn het zelf noemt is de plek om jezelf wat uitgebreider voor te stellen aan je bezoekers. Een goede profielschets geeft in 3 tot 5 regels antwoord op de vragen wie jij bent en wat jij wilt. Blijf ver weg van containerbegrippen die nietszeggend zijn maar probeer met voorbeelden aan te geven waarom jij sociaal bent, of een doorzetter, of enthousiast. Maak het levend! Het kost wat moeite om een perfecte profielschets van jezelf te krijgen maar het loont. Je profielschets kan je, met wat kleine aanpassingen, ook op je cv zetten om die persoonlijker te maken. Neus eens wat rond bij meer ervaren LinkedIn gebruikers. Afkijken mag namelijk gewoon, zolang je wel je vanuit jezelf blijft schrijven.
Conclusie….
Ga toveren! Niet met magie maar juist met woorden. Kijk wat wel werkt en wat niet. Voeg woorden toe of laat ze juist weg. Zorg dat je LinkedIn profiel ook écht jouw profiel is maar blijf wel eerlijk in deze zoektocht naar invulling. Aandikken mag, maar onthoudt wel dat er een moment komt dat je op gesprek mag. Dan is het beter om uitgenodigd te worden om wie je zelf bent, want jij bent straks diegene die de baan moet uitvoeren.
Dit is deel 3 in de blogreeks ‘LinkedIn voor studenten’. Eerder in deze reeks verschenen:
1. Een student op LinkedIn?!
2. LinkedIn, het is netwerken!