Begrippenlijst
- @replies (at-replies)
- Actiefase
- Activatiefase
- Adwords
- Afspiegelingsbeginsel
- Ambassadeur
- Blog
- Boventalligheid
- Call to Action (CTA)
- Careerpage
- Coaching
- Company page
- Content
- Conversie ratio
- Crossposten
- Delen
- Direct Message of DM
- Endorsements
- (Customer) engagement
- Fail Whale
- Favorites
- Followers
- Follow Friday
- Following
- Group(s)
- Hashtag (hekje, #)
- Heroriëntatie
- Homepage
- Hootsuite
- Hyperlink
- Influencer
- Instant messaging
- Jobboards
- Jobslots
- Kanaal
- LinkedIn profiel
- Like
- Microbloggen
- Mobiliteit
- Mobiliteitstraject
- Nieuwe media
- Onderschrijvingen (endorsements)
- Online marketing
- Ontslag
- Ontwikkelfase
- Open Source
- Oriëntatiefase
- Outplacement
- PageRank
- Pitch
- Refresh
- Reorganisatie
- Reply
- Retweet
- Rouwfase
- RSS
- RT
- SEO
- Shortend URL
- Smartphone
- Social media
- Sociale netwerksite
- Stream
- Timeline
- Traffic
- Trending Topics
- Tweeps
- Tweeten
- URL
- Usability
- User Generated Content
- Vaststellingsovereenkomst
- Viral
- Web 2.0
- Webcare
- Werkgeversmerk
- WordPress
- @replies (at-replies)
- Wanneer je op Twitter direct naar een specifiek persoon wilt tweeten, dan doe je dat door het @teken gevolgd door hun username en jouw boodschap. Je kunt dat ook doen door op Reply te klikken wanneer je met je muis over de boodschap heengaat waarop je wilt reageren.
- Actiefase
- Fase waarin de oud-medewerker aan de slag gaat met het marketingplan en geoptimaliseerde instrumenten (cv, linkedin-profiel etc.). Het is de start van de zoektocht naar de volgende stap in de carriere (of start met het eigen bedrijf).
- Activatiefase
- De werknemer die begeleid wordt, moet aan de slag met het plan en geoptimaliseerde instrumenten op zoek naar die baan of start met het eigen bedrijf en op zoek naar die klant!
- Adwords
- Met Google Adwords kun je adverteren in de rechter kolom, naast de “organische” (niet betaalde) zoekresultaten. Je betaalt per click (zie programma Google Grants voor gratis advertenties).
- Afspiegelingsbeginsel
- Het nieuwe first in first out principe maar dan ingedeeld in leeftijdsgroepen binnen dezelfde functies. Alle werknemers die werkzaam zijn in dezelfde functie (of nagenoeg dezelfde functie) worden ingedeeld in vijf leeftijdsgroepen:
- van 15 tot 25 jaar
- van 25 tot 35 jaar
- van 35 tot 45 jaar
- van 45 tot 55 jaar
- 55 jaar en ouder
Vervolgens moet de werkgever ervoor zorgen dat de ontslagen zodanig over de leeftijdsgroepen worden verdeeld dat de leeftijdsopbouw zoveel mogelijk gelijk blijft. Binnen elke leeftijdsgroep moet eerst de werknemer ontslagen worden met het kortste dienstverband.
- Ambassadeur
- Dit is iemand die weet wat je kunt en je voor wilt stellen aan andere mensen met de boodschap dat jij goed bent in je werk en dat ze jou zeker moeten spreken.
- Blog
- Een blog is een interactieve website waarbij zowel beheerder als bezoekers kunnen posten en reageren.
- Boventalligheid
- Boventalligheid betekent dat de functie waarin je werkt bij jouw werkgever komt te vervallen.
- Call to Action (CTA)
- Een Call to Action (CTA) is een bepaald element dat ontvangers oproept tot een bepaalde actie over te gaan. Dit kan bijvoorbeeld een banner zijn met een tekst als ‘Download nu!’.
- Careerpage
- Bedrijfspagina, dit is een pagina op Linkedin waar het bedrijf zichzelf kan presenteren.
- Coaching
- Coaching is een vorm van persoonlijke begeleiding op basis van een gelijkwaardige één-op-één-relatie.
- Company page
- (“BedrijfsPagina”) helpt Linkedin-leden te leren over jouw bedrijf, merk, producten en diensten, en arbeidskansen. Elk lid van Linkedin kan een company page volgen.
- Content
- Met content wordt meestal de inhoud van de website aangeduid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tekst, afbeeldingen en filmpjes.
- Conversie Ratio
- Bij adverteren gaat het vaak niet om hoge bezoekersaantallen of hoge aantallen pageviews voor een bedrijf, maar om de conversie.Dit houdt in: het percentage mensen dat daadwerkelijk een operatie op je website uitvoeren. Voor een vacature website kan dat bijvoorbeeld zijn: solliciteren. Voor je beeldvorming: een conversie van 5% is zeer goed.
- Crossposten
- Je (zelfde) bericht op Facebook, Linkedin en alle andere social media.
- Belen (share in Engels)
- Een bericht op Linkedin delen met jouw netwerk.
- Direct message of DM
- Berichten die alleen degene aan wie je het bericht verzendt kan zien. Privéberichten dus. Deze verstuur je door naar het profiel van diegene te gaan en hier te kiezen voor de optie send a direct message.
- Endorsements
- Zie onderschrijvingen
-
- Customer engagement
- De betrokkenheid van klanten. In de rapportages van de diverse social media staat dit voor het aantal keren dat lezers tot actie over gingen. Bij een sollicitatie moeten ze daadwerkelijk naar de sollicitatie button gaan. 5% engagement is statistisch gezien een mooi cijfer.
- Online sociale netwerksite (VS)
- Fail Whale
- In de eerste jaren van het bestaan van Twitter, ging de site regelmatig plat. Wanneer dit het geval was, kregen gebruikers een plaatje te zien van een walvis die door vogeltjes uit het water wordt getild. Die fail whale is een echt begrip geworden inmiddels en wordt niet langer alleen maar voor het falen van Twitter gebruikt.
- Favorites
- Tweets als favoriet markeren. Gebruik deze optie bijvoorbeeld voor leuke, opmerkelijke, of interessante tweets die je tegenkomt
- Followers
- De mensen die een Twitter account volgen (followen) op Twitter.
- Follow Friday
- De gewoonte op Twitter om elke vrijdag een lijst door te tweeten van mensen die je volgt waarvan je anderen wilt laten weten dat ze ook interessant zijn voor hen om te volgen. Meedoen aan followfriday doe je door de hashtag #ff of #followfriday op te nemen in je tweet samen met de namen van tweeps die je wilt doorgeven (met het @-teken voor hun naam).
- Following
- Dit zijn de Twitter gebruikers (ook wel tweeps genoemd) die jij volgt.
- Group(s)
- Dit is een discussieplatvorm op Linkedin. Leden kunnen zich aanmelden voor een group en met elkaar in discussie gaan, kennis delen, e.d.
- Hashtag (hekje, #)
- Een hashtag (#) gebruik je om je tweet te kenmerken. Zet # voor een woord dat belangrijk is (zonder spatie), dan is je tweet gelabeld met dat begrip en is het goed te vinden voor mensen met deze interesse.Effectief Twitteren kan niet zonder hashtags. Van #goedemorgen tot #durftevragen en van #waarombenikhierookalweeraanbegonnen tot #ohohohwatzijnweweergrappig: als Twitteraar ben ik ze allemaal weleens tegengekomen. Maar hoe zinvol zijn die hashtags eigenlijk? En wanneer (en hoe) gebruik je ze, en wanneer vooral niet?Volgens de Twitter FAQs wordt een hashtag (#) gebruikt om trefwoorden of onderwerpen in een Tweet te markeren. Een woord met een # ervoor wordt automatisch clickable. Klik, et voilà: een hele lijst met tweets waarin de hashtag wordt genoemd. Handig, als je in één oogopslag wilt weten wat er tijdens een aflevering over De Wereld Draait Door (#dwdd) wordt gezegd.
- Heroriëntatie
- Nieuwe bepaling van een richting, van bijvoorbeeld je loopbaan of van een bedrijf of organisatie.
- Homepage
- Een homepage is de startpagina van een website. Tevens wordt de term “Homepage” vaak gebruikt om een website aan te duiden.
- Hootsuite
- Programma waarmee Twitter, Linkedin, Facebook en ander sociale media in 1 oogopslag gebruikt kunnen worden.
- Hyperlink
- Een hyperlink (of kortweg link) – met een Nederlands woord verbinding of koppeling – is een computer- en internetterm en duidt op een verwijzing (referentie) in een hypertekst (bijvoorbeeld een website) die de gebruiker kan volgen.
- Influencer
- Binnen de Linkedin omgeving groeps zien we mensen die veel deelnemen aan disscussies terug als een influencer.
- Instant messaging
- (“onmiddellijke berichtgeving” in het Nederlands), ook wel afgekort als IM, is een benaming voor technologieën waarbij het de bedoeling is dat berichten zo snel mogelijk worden overgebracht. Dit in tegenstelling tot e-mail waarbij de snelheid van overbrengen lang niet zo belangrijk is.
- Jobboards
- Ook wel ‘vacaturebank’ of ‘vacaturesite’ genoemd. Dit zijn online overzichten van vacatures die zijn ingeschreven op commerciele websites, denk hierbij aan: nationale vacaturebank, monsterboard, stepstone, jobbird, jobtrack, experteer, en vele anderen.
- Jobslots
- Binnen Linkedin is dit een betaalde plek waar een bedrijf de vacatures kan plaatsen. Deze vacatures worden gedeeld met mensen die passen binnen het zoekprofiel van de vacature.
- Kanaal
- Het gekozen medium. NRC, Monsterboard, de eigen website zijn allen voorbeelden van een kanaal. In de werving is het belangrijk om bij te houden welke mensen reageren via welk kanaal.
- Linkedin is een Sociaal Netwerk voor professionals en bedrijven.
- Linkedin Profiel
- De persoonlijke pagina van een gebruiker van Linkedin.
- Like/interessant
- Hiermee geef je aan dat je een bericht leuk of interessant vindt.
- Microbloggen
- Een combinatie van bloggen en instant messaging.
- Mobiliteit
- De mate waarop iemand inzetbaar is op diverse functies.
- Mobiliteitstraject
- Een traject voor medewerkers waardoor ze zichzelf door middel van begeleiding en (groeps)training snel en effectief positioneren voor een nieuwe functie, binnen of buiten de organisatie.
- Nieuwe media
- Verzamelterm; vormen van mediacontent die data, tekst, geluid en beelden combineren in digitaal formaat.
- Onderschrijvingen (endorsements)
- Dit is een functie op Linkedin, hiermee geef je aan dat je iemands vaardigheden en of kwaliteiten ondersteunt.
- Online Marketing
- Het gebruik van het Internet of andere digitale technologieën om marketing objectieven te behalen.
- Ontslag
- Ontslag is het beëindigen van een arbeidsovereenkomst. Een werknemer kan zelf ontslag nemen, of een werkgever kan een werknemer ontslaan. Het niet verlengen van een tijdelijke arbeidsovereenkomst wordt niet gezien als ontslag.
- Ontwikkelfase
- Fase die gaat over ‘de ontwikkeling’ van het marketingplan en de benodigde instrumenten om krachtig en effectief te werk te gaan op de arbeidsmarkt of de markt voor de zelfstandige ondernemer.
- Open Source
- Open Source beschrijft een manier van werken waarbij er tijdens de ontwikkeling en het gebruik vrije toegang is tot de broncode van een softwareproduct. Open Source Software (OSS) wordt vaak door een community van mensen geschreven.
- Oriëntatiefase
- Fase van oriëntatie voor de medewerker na het verlies van een baan. De ontslagen medewerker zoekt antwoord op vragen zoals: Wat ga ik doen? Welke richting ga ik uit? Ga ik opzoek naar een baan of start ik mijn eigen bedrijf?
- Outplacement
- Begeleiding voor de ontslagen of met ontslag bedreigde werknemers. Met als doel om te helpen bij het vinden van een nieuwe job of bij het opstarten van een activiteit als zelfstandige.
- Page Rank
- Dit is een methode om pagina’s op internet te ordenen naar belang. Een pagina krijgt een hogere PageRank als er meer links van andere pagina’s zijn waarbij het aantal links op die andere pagina’s en de PageRank van die andere pagina’s ook van belang zijn.
- Pitch
- Kort voor elevator pitch. Dit is een korte presentatie waarin je enthousiast vertelt wie je bent, wat je wilt en wat je kunt.
- Refresh
- Het verversen van de internetpagina, zodat de nieuwste informatie verschijnt.
- Reorganisatie
- Een reorganisatie is een verandering in of van een organisatie. Reorganisatie wordt over het algemeen gezien als een negatief begrip. Alhoewel elke verandering voor- en nadelen heeft en kansen en bedreigingen.
- Reply
- Is een tweet die begint met @gebruikersnaam. Het is een manier om direct tegen de andere gebruiker iets te zeggen, of te reageren op een tweet. Een tweet met @gebruikersnaam is overigens geen privé bericht! Aan de rechterkant (sitebar) van Twitter staat een linkje met je eigen @gebruikersnaam waar je de tweets kunt vinden waarin jouw gebruikersnaam in opgenomen is.
- Retweet
- Dat is wanneer je de boodschap van een ander doorzet naar jouw volgers. Dat kun je doen door de boodschap te kopiëren en plakken en er RT voor te zetten met daarna de naam van de originele verzender en zijn of haar boodschap.
- Rouwfase
- In deze fase zien we dat een werknemer het verlies van de baan moet verwerken. De oudwerknemer moet het ontslag accepteren en de blik weer richten op de eigen toekomst.
- RT
- Staat voor Retweet.
- RSS
- Techniek om nieuwsitems automatisch via een nieuwsreader (bv van Google) in te laden. Het nieuws wordt dan voor je verzameld zonder dat je ervoor naar de website hoeft te gaan.
- SEO
- Dit staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands heet dit zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in: de werkzaamheden om een website te optimaliseren voor een zoekmachine. Er zijn allerlei richtlijnen waaraan een website moet voldoen, zodat deze een goede Pagerank krijgt.
- Shortend URL
- Een ingekorte URL, Twitter maakt hier veel gebruik van.
- Smartphone
- Een “slimme” telefoon met internetverbinding waar alle vormen van social media mee kunnen worden gebruikt.
- Social media
- Diverse social netwerksites op internet die een praktische invulling geven aan het uitwisselen, delen en creëren van informatie tussen gebruikers (mensen en bedrijven).
- Sociale netwerksite
- Sociale netwerksite: site waarop de gebruiker een profiel onderhoudt en vrienden of relaties beheert. Voorbeeld: Facebook, Linkedin, Hyves, Google+, Twitter etc.
- Stream
- Binnen Hootsuite is dit letterlijk een stroom van informatie. Ieder social network heeft meerdere stromen van informatie, denk hierbij aan: door mij verzonden, reacties van anderen, door een connectie verzonden e.d.
- Timeline
- De berichten die je ziet als je inlogt op Twitter (berichten van anderen dus).
- Traffic
- Communicatie tussen een server en een gebruiker. Een profiel op Linkeidn dat veel traffic genereert is een drukbezocht profiel.
- Trending Topics
- De actuele onderwerpen op Twitter die populair zijn en waar dus vaak over wordt getweet.
- Tweeps
- Actieve twitteraars.
- Tweeten
- Boodschappen versturen via Twitter.
- Bekendste vorm van microbloggen. Gebruikers plaatsen updates van onderwerpen die hen nu bezighouden. Volgers kunnen dit direct lezen.
- URL
- Een Uniform Resource Locator (afgekort URL) is een gestructureerde naam die verwijst naar data. Voorbeelden zijn het unieke adres waarmee de locatie van een webpagina op internet wordt aangegeven of een e-mailadres. In de naam is alle informatie opgenomen over de benodigde techniek om de betreffende gegevens te bereiken.
- Usability
- Usability is de Engelse term voor gebruiksvriendelijkheid. Een site met een goede usability werkt makkelijk en intuïtief en zal doorgaans tevreden gebruikers kennen (los van de aangeboden content).
- User Generated Content
- Het is een trend in het Web 2.0 tijdperk dat een website door de bezoekers zelf gevuld wordt met informatie. De kracht van User Generated Content (UGC) is dat een website enorm dynamisch wordt. Het bekendste voorbeeld van UGC is zonder twijfel Wikipedia, de online encyclopedie.
- Vaststellingsovereenkomst
- De vaststellingsovereenkomst is de overeenkomst, waarbij twee of meer partijen een bindende regeling treffen ter oplossing van een bestaand of ter voorkoming van een geschil.
- Viral
- Een viral is meestal een humoristische en schokkende video, afbeelding, game of tekst die via het internet verspreid wordt.
- Web2.0
- ideologie rondom interactie en participatie binnen het WWW. Met deze term wordt een generatie websites benoemd waar de gebruiker centraal staat en bijdraagt aan de content.
- Webcare
- Beleid van een bedrijf omtrent het monitoren van berichten en verlenen van service aan klanten binnen nieuwe media.
- Werkgeversmerk
- De beleving die medewewerkers en oudmedewerkers hebben bij de werkgever.
- WordPress
- WordPress is Open Source (OS) blogging software waarmee eenvoudig een kwalitatief hoogstaand weblog gebouwd kan worden.